Lainaan tätä tekstiä Kalevala Syndicaten Forumilta, kiitoksia alkuperäiselle kirjoittajalle...
--- clip
Joitain hajanaisia huomioita Age of Conanista.
Pelin alussa on 20 tasoa kestävä osuus Tortagen alueella. Ensimmäiset 5 tasoa kuljetaan 'putkea' Tortagen kaupunkiin, ja sen tarkoitus on opettaa pelin perusasiat puolissa tunnissa. Kaupungissa on yksinpelinä pelattavat yötehtävät ja normaali tilanne päiväpuolella. Tasolta 5 alkaen on tarjolla öiset sooloquestsarjat kullekin pääluokkatyypille (rogue, soldieer, mage, healer), jotkat antavat pääosan tarvittavasta expasta 19 tasolle, jolloin taas on mahdollista päästä alueelta eteenpäin 'suureen maailmaan'.
Parantaminen on Conanissa jonkin verran erilaista kuin muissa peleissä eli suurin osa parannustaioista on Heal On Time -tyyppisiä. Parantajien ei kannata turhautua pelin alkupuolella. Ensimmäiset 20 tasoa parannuspullot ovat pääparannusväline healereillekin. Healerien parannustaidot paranevat hiljalleen tasojen myötä kuten muutkin taiat. Tasolla 30 parannustaikojen pitäisi olla jo melkein 4x parempia per sekunti kuin potionin HoT-osan (90p/s verrattuna 25p/s). Muut saavat aina kaksi kertaa enemmän parannusta parannustaioista kuin healeri itse.
On mahdollista soolota 80 tasolle tekemällä questeja tai grindaamalla. Loppupeliin kuuluvat PvP/raidit/ryhmät/kiltakaupungit/piiritykset.
Melee on AoE damagea. Taikomiseen pitäisi tulla vielä ennen julkaisua meleen comboja vastaava spellweaving-systeemi. AoE on kutaa ja oletuksena soolona taistellaan keskimäärin kahta vastaan. Jotkut luokat selviävät kolmestakin helposti yhtä aikaa. Osa NPC:eistä on minioneja, jotka vastaavat yhtä viidesosaa normaalin NPC:n voimasta ja niistä saakin vain viidesosan normaalin XP:stä.
Tortage (tasot 1-20) on tarkoitettu pelattavaksi noin 17 tunnissa ja tasolle 80 on tarkoitus päästä 216 tunnissa eli 9 päivässä. Saa nähdä miten saavat sen säädettyä julkaisuun vai pitävätkö betan tuota nopeamman tahdin jatkossakin.
Jos Conanin maailma vähänkin kiinnostaa, niin questit tulee helposti luettua, kun ne liittyvät aina tavalla tai toisella conanin maailman tarinaan.
Tavallisilta alueilta toiselle siirrytään kartoille merkityiltä paikoilta teleporttauksella. Paikka voi olla alueen reunalla, jolloin seuraava alue tavallaan jatkuu siitä portaalin klikkauksen jälkeen tai alueelle siirrytään klikkaamalla venettä tai puhumalla laivan kapteenin kanssa satamassa. Pieni ero siis wowin tai lotron tyyppiseen maailmaan on tapa siirtyä seuraavalle alueelle. Pelissä voi olla mahdollista kiivetä kaukana näkyvän vuoren päälle, mutta ei aina, kuten ei muissakaan peleissä. Alueen ympärillä voi näkyä hienoja maisemia, mutta näkymättömät seinät estävät pääsyn sinne, jos sinne ei ole tarkoituskaan mennä. Erona muihin peleihin conanissa on kiipeily. Jyrkkää rinnettä ja tikkaita voi olla mahdollista kiivetä toisin kuin muissa peleissä. Jokainen alue, joka pelissä on, liittyy conanin loreen ja on täytetty hienoilla yksityiskohdilla. Turhia pelkästään matkustamiseen tehtyjä alueita ei löydy.
Ryhmille on tarjolla instansseja (ja kuulemma sooloajillekin). Questit ja sisältö on säädetty 1:lle, 5:lle tai 25:lle pelaajalle, joten muilla kokoonpanoilla pelaaminen saattaa olla liian helppoa tai liian vaikeaa eli ei niin hauskaa.
Peliä on mahdollista jatkossa pelata myös xboxilla, joten se sopii xboxohjaimella pelattavaksi. Skillejä ja spellejä ei ole kovin paljon ja monet taidot saattavat tulla vasta puolessavälissä 80 tasolle.
Featpuut ovat aika pitkälle wowin tyyppisiä. Tasolta 10 alkaen saa pisteen per taso featpuuhun.
Kuolemasta saa penaltynä puoli tuntia kestävän hyökkäysarvojen pienentymisen, jos ei käy hautakivellä.
Kaikilla hahmoilla on tasolta 1 alkaen teleporttaus bindauspaikkaan. Ennen tasoa 20 bindaus tapahtuu automaattisesti ja sen jälkeen voi bindata haluamaansa majapaikkaan. Pelissä on luonnollisesti myös pankit ja markkinapaikat.
Hevosen voi ostaa tasolla 40. Jos hankkii pelinsä oikeasta paikasta, voi saada hevosen tilalle myös taistelusarvikuonon tai mammutin. Näitä ei voi saada muuten kuin oikean pre-orderin ostamalla. Pelissähän on taistelu ratsain. Hevonen on nopea kiihtymään ja ketterä ja hevosella voi heiluttaa taistelussa omaa miekkaa. Mammutilla ja sarvikuonolla taistellessa ohjataan ratsujen omia taisteluliikkeitä. Liikkumisaggroa ei tule yli viisi tasoa alemmilta npc:iltä, mutta muilla on mahdollisuus pysäyttää ratsu.
Olen yrittänyt seurata jonkin verran juttuja niiltä, jotka ovat kummankin, AoC:n ja WAR:in, betatestissä. On ollut monia kommentteja, että kilta tai henkilö on pettynyt WAR:iin ja aikoo pelata vain AoC:tä, mutta todellisen tilanteen näkee vasta pelin ilmestyessä. Voi hyvin olla, että WAR on vain keskeneräisempi ja jos sillä on enemmän rahaa käytettävissä hioa peliä ennen julkaisua, ja julkaisu tulee vasta syksyllä, niin WAR voi olla paljonkin parempi nykytilanteeseen verrattuna. AoC:n ja WAR:in vertailu on toisaalta kuulemma myös kuin vertailisi omenoita ja appelsiineja, vaikka niillä onkin monia samantyyppisiä ominaisuuksia. Joku kuulemma perusteellisesti kumpaakin testannut ja kummankin hankkiva sanoi, että aikoo jatkossa pelata WAR:lla PvP:tä ja AoC:lla PvE:tä. Luultavasti kummallekin löytyy markkinoita, osa ei pysty sietämään toista ja osa ihmisistä pelaa kumpaakin. Yleisesti AoC:n kohderyhmän pitäisi vanhempana periaatteessa olla kypsempää ja nuorempien pitäisi periaatteessa olla wowin tyyppisesti karkkivärisen WAR:in kohderyhmää. Kaikki on loppujen lopuksi varmaankin kiinni pelien valmiusasteesta julkaisuhetkellä. AoC:llä ei ole mahdollista enää siirtää julkaisua, mutta WAR voi paremman rahatilanteen turvin kai venyttää julkaisua kuinka pitkään vaan.
Luokkavaihtoehdot:
Aquilonialaiset
Kaikki tankit Guardian, Conqueror ja Dark Templar
Healeri Priest of Mitra
Kaikki roguet Barbarian, Assassin ja Ranger
Cimmerialaiset
Kaikki tankit Guardian, Conqueror ja Dark Templar
Healeri Bear Shaman
Roguet Barbarian ja Ranger
Stygialaiset
Kaikki maget Herald of Xotli (melee mage), Demonologist ja Necromancer
Healeri Tempest of Set
Roguet Ranger ja Assassin (yhdistettynä aikaisemmat Lotus Master ja Defiler yhdeksi luokaksi)
http://community.ageofconan.com/wsp/conan/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1084&table=PUBLISH&template=news_features_game&selected=1084Tietoa löytyy myös täältä
http://www.wikiaoc.com/Main_PageHeavy armor
Conqueror: One-handed blunts, two-handed blunts, one-handed edged, two-handed edged, crossbows, thrown weapons, and dual wielding.
Dark Templar (+ shield): One-handed edged, one-handed blunts, crossbows, and thrown weapons.
Guardian (+Full plate + shield ): One-handed edged, one-handed blunts, polearms, crossbows, and thrown weapons
Medium armor
Bear Shaman: Two-handed blunts, bows, crossbows, and thrown weapons.
Ranger (+ shield): One-handed blunts, one-handed edged, daggers, bows, crossbows, and dual-wield.
Light armor
Barbarian: One-handed edged, one-handed blunts, two-handed edged, two-handed blunts, bows, thrown weapons, and dual wielding.
Priest of Mitra (+ shield): One-handed blunts, one-handed edged, daggers, crossbows, and thrown weapons.
Tempest of Set (+ shield): One-handed blunts, one-handed edged, polearms, daggers, bows, crossbows, and thrown weapons.
Cloth armor and silk armor
Assassin: Daggers, crossbows, and dual-wielding.
Demonologist: Daggers, crossbows, and thrown weapons.
Herald of Xotli: Two-handed edged, crossbows, daggers, and thrown weapons.
Necromancer: Daggers, crossbows, and thrown weapons.
Pvp:ssä Demonologist on tällä hetkellä vielä jumala. Suurinpiirtein ensimmäisenä valmiina olleella luokalla on suurin single target dps, suurin range, voimakkain aoe, ranged root ja ranged knockback (eli paras cc), defensebuffi ja stamina käytettävissä pelkästään juoksusprinttiin.
Kuvia luokista
http://www.tentonhammer.com/node/21628Tentonhammerissa on paljon artikkeleita:
http://www.tentonhammer.com/aoc/exclusives?page=3Esim. Age of Conan's Jason Stone Video Q&A at GDC '08
http://www.tentonhammer.com/node/27421Taistelusysteemistä löytyy juttua uusimmassa reilun viiden minuutin esittelyvideossa
http://www.gamespot.com/video/927504/6187806/videoplayerpop?Paikasta pääsee katsomaan myös mm. edellisen trailer 12:n ym.
Virallinen sivusto:
FAQ
http://community.ageofconan.com/wsp/conan/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1093&table=PUBLISH&template=news_no_feature&selected=1093Game Features
http://community.ageofconan.com/wsp/conan/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1089&table=PUBLISH&template=news_features_game&selected=1089jne
Sensurointia tapahtuu vain Saksassa, ei usassa:
http://forums.ageofconan.com/showthread.php?p=1368153#post1368153(USA-versio Mature 17+ by The ESRB ja Saksa-versio 18+ by USK)
26.02.2008: GDC 2008 Coverage - Part 2
http://community.ageofconan.com/wsp/conan/frontend.cgi?func=publish.show&template=content&func_id=2281&sort=PRIORITY&table=CONTENTTuossa on pääasiassa videoita mounteista. Kannattaa vilkaista, koska jos haluaa mammutin tai sarvikuonon, täytyy peli tilata jostain, josta sen saa kylkiäisenä. Mammutti ja sarvikuono ovat niin isoja, että taisteltaessa ratsain täytyy käyttää ratsun taisteluliikkeitä. Hevosella ratsastettaessa voi itse heiluttaa miekkaansa ja hevonen on nopeampi ja ketterämpi ja kiihtyy nopeammin.
GDC 2008: Dungeon Crawl Cam Demonstration 1
http://www.gametrailers.com/player/31261.htmlGDC 2008: Dungeon Crawl Cam Demonstration 2
http://www.gametrailers.com/player/31263.htmlGDC 2008: Dungeon Crawl Cam Demonstration 3
http://www.gametrailers.com/player/31265.htmlLista peliä myyvistä kaupoista Suomessa
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/47660Maailmanlaajuinen lista, josta näkyy mahdolliset pre-order etuudet:
http://forums.ageofconan.com/showthread.php?t=50058Collectorssia löytyy ainakin VPD:stä. Killer Rhino:a näyttäisi olevan tarjolla monella firmalla Suomessa. War Mammoth:in saa kylkiäisenä ainakin Ebgamesista:
http://www.ebgames.fi/pc.aspEnnakkotilaajien pitäisi päästä peliin jo 17.5. kun virallisesti peli alkaa 20.5. Myös tietoa, että ennakot 20. ja muut 23. päivä liikkuu.
Collector’s editionin takakansi
http://www.crygaia.com/cgn/images/aoc/aoc_ce.jpghttp://aoc.wikia.com/wiki/Collectors_EditionKonevaatimukset:
Required
OS: Windows Vista/XP
Processor: 3GHz Pentium IV
RAM: 1GB RAM
Video Card: Shader Model 2.0 and 128MB RAM: NVIDIA GeForce 5800 or ATI 9800
Recommended
Processor: Intel Core 2 Duo 2.4 GHz (E6600) or better
Video Card: NVIDIA GeForce 7950GX2 or better
RAM: 2GB or more
Enhanced for: DirectX 10, 64-bit processors, multi-core
Supports Parental Controls on Windows Vista